Psychoterapia dzieci
Dzieciństwo, okres obejmujący ponad 10 lat, jest szczególnym czasem w doświadczeniu człowieka.
Procesy rozwoju, które obserwujemy pod postacią nowych umiejętności, wynikają z indywidualnych predyspozycji genetycznych dziecka oraz wpływu jego środowiska rodzinnego, rówieśniczego i szerszego biologiczno-społecznego.
Dojrzewanie dziecka do samodzielności trwa dłużej niż czas dzieciństwa, ale dziecięce doświadczenia mają wielki wpływ na nasze zdrowie psychiczne i fizyczne w okresie dojrzewania i w wieku dorosłym.
Przede wszystkim chodzi o te doświadczenia, które są związane z bliskością, poczuciem bezpieczeństwa i zaufaniem w relacji z rodzicami. Mają one wpływ na tworzenie i ustanawianie trwałych połączeń nerwowych w mózgu, a przez to na kształtowanie reakcji emocjonalnych, przekonań na temat siebie (samooceny) i otaczającego świata oraz wzorców zachowania na dalsze życie.
Umysł dziecka dysponuje mechanizmami, których zadaniem jest regulować wewnętrzny stan, bronić przed przeciążeniem emocjonalnym i poczuciem zagrożenia.
Jednym z najłatwiejszych do obserwowania mechanizmów samoregulacji jest spontaniczna zabawa. Jej dobroczynny wpływ widzimy w procesie terapii dzieci z objawami stresu (zaburzenia snu, bóle brzucha, głowy - bez uzasadnienia medycznego, zaburzenia łaknienia), w terapii dzieci nieśmiałych, z mutyzmem wybiórczym, nadaktywnych ruchowo, pobudliwych, oporujących, mających trudności w relacjach rówieśniczych.
Terapia zabawą w nurcie Play Therapy jest odpowiednia dla dzieci w wieku od 3 do 13 lat. Dostosowuje się do ich indywidualnych potrzeb i możliwości. Pomaga dzieciom odkrywać ich mocne strony i zdolności, lepiej radzić sobie z trudnościami, wspiera ich rozwój.
Spotkania z dzieckiem odbywają się co tydzień. Dla wielu dzieci wystarczająca jest terapia krótkoterminowa, trwająca kilkanaście sesji.